NutriEtique – Despre nutrienți

  • 40
    Shares

 

          Într-un articol trecut (click pentru articol) vă povesteam despre nevoia de hrană și despre factorii care stau la baza ei, am aflat ce este metabolismul, din ce este el format și care sunt factorii care îl influențează.

Cum nutriția este o disciplină alcătuită sub forma unui puzzle, următoarea piesă cuprinde informații despre nutrienți și impactul lor asupra aportului energetic.

Nutrienții

Sub denumirea de “nutrient” clasificăm acele substanțe care au impact asupra aportului nostru caloric – acele substanțe care furnizează energia necesară corpului pentru a intreține funcțiile vitale în parametri normali. Din punct de vedere biochimic, nutrienții sunt împărțiți în micro- și macronutrienți, iar cei din urmă în alte 3 grupe mari, și sunt caracterizați diferit în funcție de rolul pe care îl îndeplinesc și de nivelul de energie furnizat: proteine, lipide și glucide.  Suplimentar, menționăm și alcoolul, acesta fiind o “situație” deosebită.

NutriEtique Viață Sănătoasă

Proteine

Proteinele sunt compuși alcătuiți din lanțuri de aminoacizi care pot număra până la sute de unități. Dintre aceștia, cei mai importanți aminoacizi sunt cei ce nu pot fi sintetizati de către organism, singura lor sursă fiind de natură exogenă: aminoacizii esențiali.

De ce sunt importante? Odată ajunse în corp, proteinele se descompun și se recombină în diverse alte structuri, formând acele proteine noi de care organismul are nevoie. De reținut este faptul că pentru formarea proteinelor este necesar ca toți aminoacizii să se găsească în proporții optime. Pe lângă rolul structural, proteinele sunt deosebit de importante și din punct de vedere funcțional (unele dintre ele sunt enzime, hormoni, anticorpi, factori de coagulare etc.), dar și energetic.

Unde le găsim? Surse importante de proteine sunt reprezentate de carne, pește, lapte și produse lactate, ouă, dar și leguminoase (fasole, mazăre, soia naut, linte etc).

Lipide

Lipidele, poate cea mai controversată categorie de nutrienți , sunt compuși insolubili în apă și, în funcție de structura lor, pot fi solide (le mai numim grăsimi) sau lichide (uleiuri).

De ce sunt ele importante? Pe lângă aportul lor energetic, lipidele au un rol deosebit de important în menținerea structurii membranelor celulare, intervin în izolarea termică și mecanică a corpului, intervin în metabolizarea vitaminelor liposolubile, și nu în ultimul rând, sunt suport pentru aroma alimentelor.

Dietă săracă în grăsimi? Pentru organismul sănătos, cu siguranță că nu se recomandă.

Unde le găsim? Surse importante de lipide sunt fructele și semințele oleaginoase, uleiurile, untul, smântâna etc.

NutriEtique Prevalență

Glucide

Să trecem acum la ceva mai dulce și să discutăm puțin despre glucide. Ca în cazul proteinelor, glucidele sunt alcătuite din unități mai mici, pornind de la 1 moleculă și terminând cu sute. În momentul ingerării, glucidele, în funcție de numărul de unități, se vor descompune într-un anumit interval de timp, astfel că de la o unitate mare ajungem la mai multe unități mici, pe care corpul să le poată folosi acolo unde îi sunt necesare, treptat.

Este de preferat ca aportul de glucide să fie majoritar reprezentat de surse cu absorbție lentă, întrucât ele ne vor furniza energie pe toată durata zilei, iar în cazul în care ne dorim “ceva dulce”, este bine să apelăm la fructe care, pe lângă un gust plăcut, ne asigură și o cantitate apreciabilă de fibre, vitamine și antioxidanți.

Tot în clasa glucide încadrăm și fibrele, care, după natura lor, sunt clasificate în solubile și insolubile. Ambele categorii sunt importante pentru organism – fibrele insolubile modifică peristaltismul intestinal, pe când fibrele solubile formează geluri cu acțiune antimicrobiană și antiseptică.

Glucide simple, complexe. De ce? Pentru că reprezintă principala sursă de energie a organismului, pentru rolul lor organoleptic, dar și pentru cel structural (sunt prezente în membranele celulare), și de stocare (rezerve de glucide în ficat și în mușchi).

Alcool

Alcoolul este un “personaj” deosebit în acest puzzle, nu pentru rolul său ca nutrient (pentru că nu este), ci pentru aportul de energie, care în procesul de metabolizare urmează o cale mai rapidă decât ceilalți compuși despre care am discutat și care facilitează formarea depozitelor de țesut adipos.

Prin urmare, atunci când urmăm un program igieno-dietetic ce urmărește pierderea în greutate, trebuie să știm că orice cantitate de alcool consumată ne va încetini progresul.

În final, având în vedere complexitatea reacțiilor prin care hrana trece de la ingerare la absorbție, cuvântul cheie este echilibrul. Orice deficit sau surplus al unui nutrient poate conduce la dezechilibre care pot afecta în mod grav starea de sănătate, de aceea este important să avem în vedere o serie de principii alimentare corecte, pe baza cărora să ne ghidăm. Astfel, este necesara o etică în alimentație, pe care o puteți dobândi alături de NutriEtique. 🙂

 

Numai bine!

admin

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *