Contact Nutrietique: +(40) 766 270 873

Deshidratarea pe timp de caniculă

Sunt deja câteva săptămâni de când trecem printr-o perioadă caniculară, iar riscul de a ne deshidrata rapid este mare, îndeosebi atunci când petrecem mult timp în aer liber.  

Deshidratarea se instalează atunci când pierderea de lichide este mai mare decât aportul, cauzele cele mai des întâlnite fiind transpirația excesivă, diareea sau vărsăturile.

Care este rolul apei în organism?

Răspunsul este cum nu se poate mai simplu: apa intervine în toate procesele de bază ale organismului, iar o parte dintre acestea sunt:

  • Reglarea tensiunii arteriale
  • Lubrifierea articulațiilor
  • Transportul substanțelor nutritive către celule
  • Transportul produșilor de excreție celulară
  • Asigurarea bunei funcționări a celulelor și a sistemului nervos
  • Asigurarea funcției renale optime
  • Asigurarea tranzitului intestinal normal  
  • Asigurarea termoreglării – proces deosebit de important în perioada caniculară

Ce cantitate asigură necesarul zilnic de apă?

Multe surse recomandă un consum minim de 8 pahare de apă/ zi însă, în realitate, necesarul de apă al unui individ poate suferi variații foarte mari în funcție de o serie de factori precum gen, greutate, compoziție corporală (proporție țesut muscular, țesut gras), starea de sănătate, nivelul de activitate fizică, nivel de perspirație, dar și temperatura mediului ambiant, prezența sau absența razelor solare, timpul de expunere la aceste raze, vestimentație etc.

Astfel, pentru a determina propriul necesar de apă se vor urmări semnalele transmise de propriul corp:

  1. Prezența sau absența senzației de sete

 În mod curent, obișnuim să bem apă doar în momentul în care simțim sete. Însă acest obicei este cum nu se poate mai greșit, întrucât senzația de sete apare în momentul în care organismul este deja deshidratat, ceea ce înseamnă că l-am supus deja unui stres suplimentar.

Pentru un nivel optim de hidratare, apa se consumă treptat, pe tot parcursul zilei – îndeosebi atunci când nu ne este sete.

Observație: Consumul unei cantități mari de apă într-un timp scurt, la finalul zilei, nu asigură necesarul optim de apă pentru întreaga zi întrucât din cantitatea respectivă de apă se va absorbi doar o parte, restul fiind eliminat rapid. 

2. Cantitatea și culoarea urinii

Un alt indicator al stării de hidratare este frecvența urinării, cantitatea și culoarea urinii. Dacă la finalul zilei am realizat că nu prea am mers la toaletă (sub 4 urinări/zi)  acesta este un semn al deshidratării.

De asemenea, pentru un organism sănătos, urina de culoare galben închis, portocaliu sau maro este un indicator clinic al deshidratării.

Observație: Anumite medicamente, suplimente și alimente pot modifica culoarea urinii. În timpul tratamentelor medicamentoase este recomandat să discutați cu medicul curant despre eventuale efecte adverse.

3. Infecții urinare frecvente

În cazul infecțiilor urinare frecvente, deshidratarea facilitează proliferarea bacteriilor patogene din tractul urinar prin reducerea frecvenței urinării. Astfel, deshidratarea poate fi o cauză a instalării infecției, și în același timp, un factor agravant.

Prin urmare, dacă infecțiile urinare apar în mod recurent, acesta poate fi un semn că nu consumăm suficient de multă apă. 

4. Constipația

Constipația nu este un fenomen normal, iar dacă în decursul a 24 de ore nu are loc defecația, acesta este un semn clar că organismul este deshidratat și că este necesar să creștem aportul de lichide.

5. Piele deshidratată, lipsită de elasticitate

Un alt semn al deshidratării este pierderea elasticității pielii și accentuarea ridurilor de expresie pe parcursul zilei.

Dacă observăm modificarea aspectului tenului în decursul zilei, ar fi o idee bună să creștem aportul de apă.

6. Alte simptome ale deshidratării: Pe lăngă aspectele menționate anterior, mai sunt alți indicatori ce pot avea drept cauza deshidratarea și anume: gura și ochii uscați, apariția crampelor musculare, cefaleea (durerea de cap) în diferite momente ale zilei, senzația de slăbiciune musculară, amețeli sau frisoane.*

Observație: În cazul în care simptomele descrise anterior nu se ameliorează după o hidratare riguroasă, consultați medicul de familie sau medicul specialist.

Cum creștem cantitatea de apă consumată?

Iată o serie de sfaturi practice care pot ajuta la creșterea cantității de apă consumată în decursul a 24h, chiar și atunci când nu resimțim senzația de sete:

  1. Consumă un pahar de apă plată dimineața, înainte de cafea. De asemenea, consumă un pahar cu apă ori de câte ori există posibilitatea.
  2. Adaugă 1-2 felii de lămâie în apă de băut.
  3. Te asiguri că ai în geanta de oraș un recipient cu apă pe care îl umpli ori de câte ori apare ocazia.
  4. Consumă 2 pahare cu apă cu 30 de minute înainte de activitatea fizică. Între exerciții fizice consumă apă cu guri mici.
  5. Optează pentru apă la temperatura camerei în locul apei foarte reci.
  6. Optează pentru apă în detrimentul băuturilor răcoritoare.
  7. Optează pentru 2 pahare de apă între 2 pahare de băuturi alcoolice.

P.S. Tu câte pahare de apă ai băut astazi? 🙂

Leave a comment

Your email address will not be published.